måndag 15 december 2008

kampvilja






Här kommer en boklista, det här är några bra böcker jag läst på senaste tiden:

Främst rekommenderar jag Moa Elf Karléns och Johanna Palmströms sammansatta texter i boken Äga rum, ett måste för dig som tappa engagemanget. Här finns starka berättelser om och av flera som inte ger upp!













Lyckliga slut av Susanna Alakaski kan jag erkänna att jag fått lägga åt sidan för ett tag, den är så stark att den drar ned mig snarare än motsatsen, även om man får veta att alla som berättar fick ”lyckliga slut”. Den här boken är som att se filmen Lilja 4-ever, den öppnar ens ögon och det går inte att värja sig för sorgen och tragiken som de här kvinnorna genomgått, och som kvinnor, flickor, tjejer genomgår varje dag. Här klarar varje person att ta sig ur våldsrelationer, ta sig fram i livet efter en våldtäkt osv, det är fantastiskt men långt ifrån självklart.












Ta betalt, återigen en bok av Moa Elf Karlén och Johanna Palmström. Den tar upp strukturer i klassrummet och på jobbet, vad vi har för rättigheter och hur man kan förändra situationen i sin skolan och på sin arbetsplats. En riktigt bra handbok!

För fler bra boktips;
http://www.feministbiblioteket.se/intro.htm

Inga kommentarer: