torsdag 16 oktober 2008

det mina tankar snurrar kring



Feministkursen jag går om söndagskvällarna bidrar till nästan allt tänkande som finns i mitt huvud. Det sammansatta texthäftet är vad jag läser timmar till och från skolan. Skriften tränger sig in och genomsyrar alla och allt jag ser omkring mig, för så mycket har med könsroller och maktstrukturer att göra.

Jag var på föreläsningen om Pittstim, ett efterlängtat svar på Fittstim.
Otroligt intressant att höra författarna tala och ta upp ämnet att inte bara kvinnlighet är konstruerat av samhällets normer, utan även manlighet.

Under föreläsningen kunde jag bara tänka på när vi några dagar tidigare skulle spela in ett radioprogram att sända för klasskamraterna. Det var i Bålsta, i tatueringsstudion, i två stekar tvillingars råa skämtsamhet, i deras paniska letande efter manlighet.

Jag hade fått en fin vinkling på det programmet om jag jobbat ensam.
Men jag var dessvärre den enda som slutade andas, som insåg, ingen annan tog in vad som togs upp av bandspelaren.

De där två tvillingarna innefattade så mycket av den problematik pittstim föredraget tog upp.
Deras syn på kvinnor, syn på livet och framförallt syn på den våldtäkt som den ena tvillingen begick några år tidigare. En våldtäkt som de skämtade om, som i deras ögon var en rolig historia.

"haha, jag visste att hon var förälskad i min bror, jag gick in i hans tält där hon var och hade sex med henne. Hon trodde att jag var han hela tiden, hahahahahaahahaha"


Jag känner ett stort behov av att läsa maskulinitetsstudier. För att få svar på hur unga män kan bli sådär och varför tjejerna runt mig skrattade med.

Hon hade aldrig någon chans att säga nej, och när den andra brodern, han som hon tyckte mycket om kom in i tältet så var hon tvungen att fråga vem som var vem och vad som egentligen hänt.

Var fanns respekterade för henne och hennes vilja?




1 kommentar:

Siri sa...

Nu kom jag på vad det var jag skulle säga när jag tappade tråden när vi pratade i telefon tidigare: soft blogg!

Grattis igen.

Puss.